
DOCUMENT RESUME

ED 132 617 CS 501 560

AUTHOR Avery, Robert K.
TITLE Inequities in mass Communi ation Law: The FCC's

Application of the Duopoly Rule to Public
Broadcasting.

SPONS AGENCY Utah Univ., Salt Lake City.
PUB DATE 76
NOTE 25p.; Paper presented at the Annual Meeting of the

Speech Communication Association (21st, Anaheim,
California, December 27-30, 1976)

EDRS PRICE MF-$0.83 HC-$1.67 Plus Postage.
DESCRIPTORS Broadcast Television; *Educational Television; *Laws;

*Public Television; Standards; *Telecommunication
IDENTIFIERS *Federal Communications Commission; *Ownership

ABSTRACT
A three-part petition was filed in December 1974 with

the Federal Communications Commission (FCC) which presented the first
serious threat to public broadcasters, exemption from the FCC's
multiple-ownership rules. The petition requested a_revision of the
rules that permit multiple ownership of noncommercial educational
stations within a single market and a "freeze" on all applications
for reserved educational channels made by government-owned and
controlled groups and by religious schools and institutes. This paper
traces the evaluation of the FCC's multiple-ownership rules and the
issues surrounding the application of these rules to public
broadcasting. The paper concludes' that, since the FCC decided to
allow public broadcasters to continue to receive preferential
treatment through the duopoly exemption, and if this exemption is
vital to the future development of public telecommunications, it is
time to explore the maximum use of existing second channels. (al)

* Documents acquired by ERIC include many informal unpublished *

* materials not available from other sources. ERIC makes every effort *
* to obtain the best copy available. Nevertheless, items of marginal *
* reproducibility are often encountered and this affects the quality *

* of the microfiche and hardcopy reproductions ERIC makes available *
* via the ERIC Document Reproduction Service (EDRS). EDRS is not *
* responsible for the qnality of the original document. Reproductions *
* supplied by EDRS are the best that can be made from the original. *



DEPARTFAENT cs1=
EOUCATION &WELFARE
NATIONAL INSTITUTE OF

EDUCATtON

NT HAS BEEN CiERR
nucED F IACILT RFCE1,1EL) RQ.-7

PFFilCiN 074 s.17/11RIG1N,

,4(7. 17 PO,%-fr, C.:4 ..frd OR OP;1,110,4`

yA7FD =70 %ECFYIA61L PEPRE-
`F .; 1.77 1aL 7.1r= 074Ais .N57171.:IF
F POS,T,C% C. POL1C,

INEQUITIES IN MASS COMMUNICATION LAW:

THE FCC's APPLICATION OF THE DUOPOLY RLLE

TO PUBLIC BROADCASTING

by

Robert K. Avery

Paper Presented at the Annual Convention
of the Speech Communication Association,
San Francisco, December 29, 1976

Department of Communication
University of Utah

Salt Lake City

This Study was Suppo- ed by a Grant from the University of Utah Research Fund

2



Introduction

On December 5, 1974- broadcast access advocates Jeremy Lansman and

Lorenzo Milam filed a three-part etition for Rulemaking" with the Feder-

al Communications Commission. The petition called for a revision of rules

permitting multiple ownership of noncommercial educational stations within

a single market; requestel a 'F eeze' -n all appl cations by government

owned and controlled groups for reserved educational channel and requested

a "Freeze" on all applications by religious schools and institutes for re-

served educational channels. Although the FCC denied the petition on August 1,

1975, Lansman and Milam succeeded in generating over 700,000 comments to the

Commission, the largest number in FCC history. Resulting primarily from the

efforts of a number of religious organizations, the majority of letters were

premised on the false notion that the petition proposed to ban all religious

broadtasting.
1

While the responses from the public broadcasting ranks were conside -ably

less numerous, the comments were far more carefully prepared. The Lansman-

Milam petition posed the first serious threat to public broadcasters' ex-

emption from the FCC's multiple ownership rules, and served as, a stimulus ti

citizens groups who were dissatisfied with local public broadcasting perform-

ance. The philosophical distinctions between "commercial" and "noncommercial

ucational" broadtast services became the basis for legal arguments which had

not been articulated with such enthusiasm since the reservation of 242 non-

commercial educational television channels In 1952. The simmering duopoly

issue (ownership of two stations of the same kind in the same market) was

moved onto the front burner, and the fundamental question of regulatory in-

equities became more than a topic for academic debate. Citizen and minority

groups in at least four major cities (San Francisco, St. Louis, Pittsburgh,



Ja sonville'; Filed petitions aainst public television licensees, all

citing the existing duopol. exemption as a. det.,rrent to program dive.-sifica-

tion. This paper w 11 trace briefly the evolution of tle FCC's multiple

ownershjp rules and the issues surrounding the application _f these rules

broadcas

Evolution of Mul Ownershio_Rules

Broadcast regulation in the United States has been guided by a mandate

to vomote competit Ln within a free enterprise ;ystem. Section 13 of the

Radio Act )f 1927 authorized the Federal Radio Commission to refuse a b--oad-

cast license to any individual or organization who had been "adjudded guilty

by a Federal court of unlawfully Runopolizing or attempting unlawfully to

monopolize. , radio communication, directly or indirectly, through the

control of the manufacture or sale of radio apparatus, through exclusive tra

fic arrangements. or by any other means or to have been using unfair -11 thods

of competition."2 When Congress revised this legislation through the Communi-

cations Act of 1934, their position on broadcast monopolization was restated.

Transferring the powers of the original FRC to the newly created Federal Com-

munications Commission, Congress granted the Commission power to unake special

rAulations" -a) assure fair competition. Section 313 of the Communications

Act also made all laws concerning monopolies and restraint of trade, applica0e

. 3
to the communication -Indust ies.- Section 314 'prohibited common ownership of

station facilities and cables, wire telegraph or telephone line systems if the

effect of such combinations "may be to substantially lessen competition or to

restrain commerce. . . or unlawfully to create monopoly in any line of cor

merce.

4



Witn radio networks execcising increasing influonce ove

their affilia es, the FCC au,,horized an ,nvestigation into chain broadcast-

ing practices in March of 193S.5 The question of net.ork ownership of radio

stations posed serious ecncerns ihat such ownership represented a conflict

of interest and might not be in the "public interest, convenience, or neces-

sity.' But in the Comrnission1s Report on Chain Broadcasting " issued in 1941

the FCC declined to deny networks the right to own stations. They did, how-

ever, break up NBC's ownership of both the Rech and Blue Networks and dual

stations in New York, Chicago San Francisco and Wash ngton. The result was

divestiture of the Blue Network and one of the co-located stations in e7 h of

the four markets.-
6 Although NBC took its case to the Supreme Court, the

FCC's power to encourage and promote competition in the broadcast marketplace

was upheld.

At the same time th_ FCC was investigating chain broadcasting practices,

the question of multiple ownership by parties other than networks was also

considered. Even though the Communications Act contained no specific pro-

vision regarding the number of broadcast stations which a single licensee

could hold, an informal "duopoly policy" was g adually adopted by the Commi -

sion as an important consideration in the granting of licenses.
7

Interpreta-

tion of the duopoly rule was not absolute, however, as is evidenced by the

FCC's position in the 1938 Genesee Radio Corporation case:.

"It is not in the public interest to grant the facilities for

an additional broadcast station to interests already in control

of the operation of a station of the same class in the same com-

munity, unless there is a compelling showing upon the whole case

that public convenience, interest or necessity would be served

thereby."8

All things being equal, tile Commission clearly enunciated its prefe ence for

5



diversity in station ownership of the same class in the same community,

but the FCC did not eliminate the possibility of granting overlapping as-

signmen s if such actions could be justified in terms of the public interest.

In 1940, the FCC adopted a formal multiple ownership rule for FM broad-

castin stations. .ne r-le contained a .ocal Cuopoly provision and also

placed a limit on the total nprlibpr of licPnses which could be held fav a

single individual or organization nationwide. No more than six FM licenses

were t_ be comoonly held. When television stations were permitted to convert

from exper_mental to commercial operation in April of 191 a limit of three

stations nationwide and one station locally was maintained.
10

In May 1944,

Just three years later, the FCC responded to a petition from NBC and raised

the single party limit to five tOevision licenses.
11

The Commission's

first rule limiting multiple ownership ol AM stations was finalized in 1943

and included the duopoly rule, but no total limit on the number of licenses

held nationally.
12

Although the FCC had sugge: ed a fairly complex formula for determining

new multiple ownership limits set forth in a 1948 proposal, the rulemating

finally adopted in 1953 utilized a simple numerical limit. In short the re-

vised ruling sustained the five station limit for television, increased the

FM limit to seven, and set seven as a limit for AM licenses as wel1.13 Parties

with broadcast holdings- in excess of the new limits were given three years to

divest themselves of the stations. At the local level, a singlr party could

hold one AM, one FM and one TV station. Then, in an effort to en- irage the

develdpment of UHF channels, the FCC revised its television limit the follow-

ing year to permit a total of seven television stations, with at least two

of those being UHF.14

While well beyond the scope of this brief review, the evolution of FCC

6



policy r ding cross media ownership in the same market or region is

t least Airectly related to a discussion of broadcast multiple ownership

rule . The Commission's frjstrated efforts to consider antitrust problems

and media concentrations, especially the infamcs WHDH case, had a definite

impact on the next duopoly :oposal issued in 1968.

Within a month after the FCC abandoneC a proposal to limit to th ee the

number of television stations a single party could hold in the top fifty

markets, a new proposal to limit multiple broadcast ownership within a single

community was released in March of 1963.15 The Commission explained that its

limit on multiple licenses for the same service within a given community had

not been as effective in promoting competition and diversity in programming

as had been hoped. Hence, the FCC proposed to prevent future concentration by

limiting any single individual or corporation to one broadcast license per

market. Leaving untouched existing AM-FM-TV combinations, the Commission voted

to adopt the new "one-to-a-market" or "one-to-a-customer" rules in March, 1970.
16

Eleven months later, under heavy pressure from radio broadcast 'interests which

claimed economic hardships, the FCC extended its initW exemptions to all

AM-FM combinations regardless of market size or class of station.
17

Despite

extuisive oral argument on the cross-ownership question in 1974 and the adoption

of revised multiple ownership rules on January 28, 1975, the duopoly rule and

numerical limits remained intact.

Noncommerca1 Educational Exem 'ons

The rationale for the FCC's exemption of noncommercial educational (public

stations from the multiple ownership rules has been the subject of heated dis-

cussions. In 1975 comments filed before the Commission by National Citizens Com-

mittee for Broadcasting, legal counsel argued that the philosophical premise for

*



granting educational licensees exemption froth both t'e-Overall numerical

limitations and the duopoly rule was cloaked in mys- y." In NCCB's words,

"Diligent attempts to uncover its sour-e both in the-Comm sion's records

and through questioning of Commission staff have led to nothing but blank

walls:A Neither the initial 1940 rlultiple ownership rulemaking for FM

stations, nor the latr p-: is ons for television (1941) and AM stations

(1943) made any distinction between commercial and noncommercial licensees.

Howe er, when the Commission adopted a "Report and Order" amending its multi-

ple ownership rules on November 25, 1953, a new subpart (b) of Section 3.636

(now Section 73.636) provided: "Paragraph (a) of this secti_n /Teferring to

duopoly and numerical limits -s not applicable to noncommercial educational

stations."19

Although NCCB finds the Commission's decision in this matter to be a mys-

tery, the rationale for the establishment of duopoly standards for commercial

stations was clearly enunciated in that same ruling. The fundamental purpose

of the multiple ownership rules is to "promote diversification of ownership in

order to maximize diversification of program and service v_ewpoints as well as

to prevent any undue concentration of economic power contrary to the public

interest."2O That the FCC choose to exempt noncommercial stations from thesc

rules could lead one to conclude that the Commission was not concerned with

the diversification of programming or economic concentration in the education-

al arena. Yet, when taken in the context of other related rulemakings, the

FCC's exemption decision can be seen as being supportive to the creation of a

noncommercial service, rather than neglectful of thi-principles of competit on

and free enterprise.

It was on April 14, 1952, that the FCC ended the four-year freeze on

television allocations by releasing its now famous "Sixth Report and Order.'!

8



The 1952 ruling contained a special provision which was the product of the

combined efforts of such organizations as he National Association of Edu-

cational Broadcasters, the joint Committee on Educational Television, and

the American Counc 1 on Education. Over the objections of a strong com-

mer ial broad.astim g lboby, e Corission rerv2c1 242 television channels

for noncommercial educational Lie-

with noncommercial FM, the

reservations would

spectrum space.

It had taken seventy-six witnesses and thousands of pages of testimony

to convince the Commission that the experiment deserved a chance. However,

just in case the educators did fail to meet air own expectations, the FCC

placed a one year limit on the reservations, after which any educational al-

location could be changed to a commercial assignment at the request of a sta-

tion applicant. One week af er release of the "Sixth Report and Order,"

FCC Chairman Paul A. Walker, speaking to a group of hastily assembled educators

for a Television P ograms Institute at Penn State, made the following challenge:

"This is American education s year of decision. What you de this

year may determine for a long, long time -- perhaps for genera-

tions -- the role of education in television. The time to act

is now. Time began to run out the minute this report was issued

by the Commission on Monday. April 14, 1952. 1 fear you will find

this year of grace the shortest year of your lives.-
.21

qut g1ve1 educato s spotty track record

C aroused considerable speculation that the

not be utilized, thus -esultino in a waste of valuable

That the educators in attendance answered the (Thallenge is well documented,

bu' the early evolution of noncommercial educational television would probably

not have been possible without the continued encouragement and support of the

FCC. It is within this context that the Commission's 1953 exemption decision

takes on new meaning. In 1952 the FCC had established the precedent of en-

couraging multiple ownership of educational FM stations in an effort to foster

9



state-wide noncomme Jai FM networks as an alternative broadcast service.
22

Within a year of the 1953 exemption ruling, the ComAssion again affirmed its

position in Voice of Dixie, Inc.23 Here. as in the 1957 case of Ponce de Leon

Broadcastinq, Co. Tnc., the FCC ruld that its duopoly rule did not prevent

a single licensee from opera ing two ncommerci 1 educational stations of the

same tyoe in the same area.-

stated,

While no specific rationale for these actions is

can be assumed that the Commission's decision to rule in favor of

multipiL ownership and exemption of the duopoly 'ule in cases involving noncom-

merci.1 educational licensees was consistent with the supportive philosophy

adorted earl er.

=tion er" Sta-ions

The first mention of any organization taking advantage of the FCC's exemp-

tion to acJire a second noncommercial educational te1evis..=41 channel within the

same community appears in the June 10, 1957, minutes of Metropolitan Pittsburgh

Educational Television's Board of Directors. It was at this meeting that WQED's

General Manager, John F. White, reported that an investigation into the feasibility

of closed-circuit television for several of the Pittsburgh Area Schools had in-

dicated that costs were well beyond the limited school system budgets. It was

clear that the schools would have to rely upon the broadcasting facilities of

WQED for any instructional television programs. White proposed that MPET make

application for a second or "sister" channel which would be operated as a supple-

mentary programming service to KED. Justification for this proposal was to'be

based upon Pittsburgh's in-school programming needs and the additional utiliza-

tion of the second channel for specialized programs to businem industry and

the medical profession, among others. Although the original (1-plication of MPET

was cordially received, a complex series of counter proposals fur various chan-

nel substitutions delayed the acquisition of a second television station for over

10



5
a year.2-- Finally, on November 12, 1958. the Commission granted a permit

for construction of WQEX, Channel 16, and regular programming commenced on

September 14, 19 9 (consisting entirely of formal in-school programs

Two years ,er MPET had been granted Channel 16 in Pittsburgh, the

FCC received its second application for a "sister" station from the Board

of Public Instruction of Dade County (Miami, Florida) on December 13, 1960.26

In their application, the Board explained that a new junior college was

pressing for more television time over existing WTHS-TV, Channel 2, thus

forcing the Board to reduce the amount of community-oriented programming dur-

ing afternoon and evening hours. Hence, the primary purpose of the second

channel would be to provide "telecourses" for the junior college, with the

discussion of public issues incorporated into humanities ,ud history courses

where qualified guests and representative students would serve as discussants.

The proposed weekly broadcast schedule totaled twenty-five hours (five hours

per day Monday through Friday). Eight months after the application was filed,

the FCC granted the Board a license to operate WSEC Channel 17 on September

18, 1961 (the call letters were later changed to WLRN).

The third applicant to request a "sister" television channel w the

Milwaukee Board of Vocational and Adult Education, licensee of WMVS-TV, Chan-

nel 10. Filing in January of 1962, the Board used language strikingly similar

to that of MPET in suggesting that a second channel would be utilized primarily

for in-school instruction and providing sp cialized program services for in-

dustry and professional groups in the MihAukee area. On February 21, 1962,

less than one month after the FCC received the application, a license was

granted for the const uction of WMVT, Channel 36.

11



- 10 -

WHYY, Inc. a non-profit community corporation in Philadelphia had been

operating WHYY-FM (now WUHY-FM) since 1954. The FCC awarded WUHY-T,, :han-

nel 35, Philadelphia, to WHYY, Inc. in 1957. With demonstrated success in

other communities, WHYY. Inc. applied for VHF Channel 12 in Wilmington,

Delaware. Following an ex-,.ensive muli-party comparative proceeding which

included commercial applicants, the FCC awarded WHYY-TV. Channel
1 to WHYY,

Inc. in 1962.

With the precedent fi mly established for the acquisition of a s-cond

noncommercial educational television channel additional applications were

fast in coming. The Chicago Educational Television Association, licensee of

WTTW, Channel 11, acquired WXXW, Channel 20 on September 11, 1963, on the

grounds that the second channel would permit more flexible program scheduling

in conjunction with school cur lcula and the creation of new specialized pro-

gramming for the gifted, deaf and othe-vise handicapped children.

Twin City Area Educational Television Corporation (Minneapolis-St. Paul

filed for a second channel within eight months of the granting of WXXW to

Chicago. The program service of the propcsed statiou was to be designed prin-

ciPally for reception in the classrooms cr' the area, with the familiar promise

to provide specialized services to the medical profession, business and in-

dustry. A permit to construct KTCI-TV, Channel 17, was granted on July 27,

1964. In a similar manner, the Board of Trustees of WGBH-TV, Channel 2, Bos_ n,

requested a. second channel in February of 1963. However, unlike the more

limited program promises for "sister" stations WQEX, WSEC and KTCIOhe Board,

proposed a wide range of program services for their second channel. In addi-

tion to the in-school and specialized training programs which had been sug-

gested repeatedl Y, the Board of Trustees of WGBH-TV promised to create programs,

which would permit disCussion of controversial issues, afford time for ethnic



groups, broaden adult education, provide news coverar'a and commentary,

increase cultural experiences and encourage experimental broadcasts. Ob-

viously, the most extensive list of program services which had been received

to date, the FCC awarded WGBX-TV, Channel 44 on October 21, 1964.-
27

Between 1964 and 1971, at least two additional second channels were

awarded which required the duopoly exemption. In April of 1966, Central

Virginia Educational Television Corporation, licensee of WCVE-TV, Channel

23, Richmond, was granted a construction permit for WCVW-TV, Channel 57.

Filing had been made on the rationale that an acute need for a second channel

had developed due to the requirements of flexibility in scheduling, more fre-

quent repetition of programs, and a greatly expanded curriculum. As explained

by the Corporation, "If we are to continue to schedule cultural and public

affairs programs on Channel 23, then a second channel is mandatory for the

scheduling of a sufficient number of programs for adult education to take care

of community needs.
28

The Commission obviously concurred with this position.

Finally, the Bay Area Educational Television Association (now KQED, Inc.

licensee of KQED, Channel 9, San Francisco, had been awarded a construction

permit for Channel 60, on which it planned to provide programming in the area

of adult education. However, concurrently with a gfft of television facilities

to BAETA from commercial Metromedia, Inc., Channel 32 (KNEW-TV) was assigned in

September, 1970. BAETA surrendered the license for Channel 60, and began broad-

casting operations over renamed KQEC, Channel 32 on June 28, 1971
29

In addi-

tion to adult education programs, the new "sister" station was,to be uSed for.

"community programming, originated by and directed_to the moy..ethnic minorities:

in the*San Francisco Bay Area."3°



- 12

Promise v Performance

Keeping with its policy to support the development of noncommercial

educational broadcasting, the FCC accepted the rationales of existing li-

censees and repeatedly employed the duopoly exemption by awarding a second

channel. The program performance of the second channels seldom aroused

little more than academic curiosity until Albert Kramer and Jerrold Oppen-

heim called the public's attention to existing program conditions.
31
,Under

grants from six organizations, Kramer and Oppenheim supervised a study of

the role of citizen participation in FCC decision-making. In Chapter Four

(Public Television: The Choice Becomes an Echo) of their report, the authors

severely criticized public television for not living up to its promise. With

specific reference to the granting of second television channels, the authors

accused the FCC of unjustified acquiescence and chided the sister stations

for their poor record of performance: "St. Paul's Channel 17 took off the

entire summer of 1970. Pittsburgh's Channel 16 took a vacation.that summer

from June 1 to July 20. In 1971, Chicago's Channel 20 operated 33 hours a

week and went dark weekends. Indeed, sister Channel 11 showed only three

programs on Saturday and did not sign on Sunday until 4:00 P.M.
.32

This marginal performance record was restated in Natan Katzman's study

33
1974.- Treating the data derivedof public television program content

from "sister stations separately, Katzman reported that com:_red to the sample

of primary stations, "the secondary schedules included a higher proportion of

ITV material, and a much low' proportion of air time devoted to ''Sesame

Street' and 'The Electric. Company.' There were highee propoetions of News/PA

and Information/Skills, andlowee proportions of..childreesAeneraLmaterial

-1,34
,

aod cultural-material. While on-the surface these.'"oonclusions-appear-t0
_ .

-4J:11 °Cal peogeam. di _



13 -

versity and independence, another finding appeared to be of greater import-

ance. Data generated during the survey period clearly illustrated the

limited or complete absence of program performance by some stations. Among

Katzman's findings were the following: WUHY, Philadelphia and NEC, San

Francisco were not on the air in 1974; WXXW, Chicago, transmitted a school

schedule in early 1974, but went off the air after the summer; WINX, Pitts-

burgh, transmitted an ITV schedule, but was off the air in the summer and

on weekends; and WCVW, Richmond, broadcast an ITV schedule, but was off the

air in the summer, weekends and holidays.35 WMVT, Milwaukee; MI, St. Paul;

WGBX, Boston; and WLRN, Miamd had somewhat more impressive schedules.

Overall, these findings, coupled with an independent review of station

files at the FCC would lead even the most generous observer to conclude

that the individual performance of most "sister" stations has fallen short

of the promises contained in their original license Oplications.

DuQpoly Exerr

As noted at the offset of this paper, the first maapr cha lenge to

.the duopoly exemption for public broadcasters was contained-within the. Lans-

man and Milam "Petition for Rulemaking" filed in December of.1974. The petition-

ers requested that the Commission delete parTaphs 73.240:(13) -and 73.636 (b)

of the Rules and Regulations which permit noncommercial.licenteeSexemptiOn

from duopoly regulations. In response:to,a request for:commeots--on,the peti..

tion, citizen groups and public broadcasters-ali.ke eXPreSSed theirpositions.

Comments in support of the Petitioh came-,from,.such._groupS-as.the Nation-." .
.

al Citizens Committee for Broadcasting, through its legal counsel Frank W. 1:

the Citizens Communications Center. Among ifie irguienti-in ivor
,

_



- 1 4 -

to existing public licensees to file for a second channel even though the

applicant might not have the available resources to provide a viable pro-

gramming schedule. Rather than provide a second service, a primary motiva-

tion was seen as the desire to establish "squatte s rights," thereby dis-

couraging other potential applicants. Consistent with the Commission's

guiding philosophy in handling commercial licensees. NCCB explained that

permitting dual public operations in a single market reduces competitive

incentives and the desire to serve diverse interests. Support for this

position was provided in the form of previous petitions to deny by ethnic

and other minority groups who charged that dual licensees had failed to meet

their programming obligations. Data gleaned from the petitions were con-

sistent with the marginal performance record discussed earljer, and offered

specific examples of dual licensee negligence. In concluding its arguments,

NCCB affirmed, "From all of the above, it is clear that the burden should be

on public broadcasters to show why they should continue to be exempt from the

Commissions's de-concentration policies."36

Responding to the challenge, the National Association of Educational

Broadcasters, the Corporation for Public Broadcasting, and the Public Broad-

casting Service were among those organizations filing comments*in behalf of

public broadcasting interests. The NAEB stated that the petitioners'_ proposals

were un;ealistic and their acquisitions undocumented. Repeal of the duolopy

exemption was seen as threatening "future progress 1 this steady development of

public broadcasting, and pos/ini/ legitimate fears that the benefits gained to

date by public broadcasting may be lost. .

1137
The CPB directed its attention

to more pragmatic concerns. For example, it argued that given limited funding,

a single licensee could usually do a better job than could two licensees sharing.

the same resources. Savings in,overhead, Power, transmission costs and person-

16



nel could be realized through combined ownership. Thus, with ever-increas-

ing costs, CPB contended that multiple ownership of telev sion stations in

a single market can facilitate rather than impede program diversity. Com-

plaints that several existing "sister" stations were currently off-the-air

was seen as supporting evidence for theCorporation's position: "When all

the efficiencies of multiple ownership fail to provide sufficient financial

and other resources for both channels, it is clear that the market is not yet

ready to sustain totally separate operations that would probably not comple-

ment each other. ."38 CPB suggested further that the goal of-diversity could

best be realized through a modification of the existing programming within any

given channel, rather than restructuring services between channels. PBS agreed

with the economic arguments advanced by CPB, and went on to explain that many

future programming endeavors would be designed for specialized audiences,and

their development could be dependent upon the availability of multiple broad-

casting outlets licensed to a single party. As explained by PBS, "Many of

these programs are not likely to attract large audiences or to generate independ-

ent financial support. Their presentation may therefore be dependent on the

economies of scale and the broader economic base which multiple broadcasting

outlets licensed to a single entity may provide."39

When all the comments had been considered, the Lansman-Milam argument.that

multiple ownership of public broadcasting statibnS- served 'as an obstruction to

program diversity was seen as insufficient grounds for initiating a rulemaking

procedure. The Commission did, however, acknowledge that its denial of the .

petition-did not signal an unqualified acceptance Of ;the status.quo:

"On the multiple ownership question. . . we cannot agree,that rule

making action is now warranted. This should not-be-takea.as in-

dicating that in our view the current ownership pattern represents

the ideal or that certain policies underlyingAhe multiple owner-



16 -

ship rules may not on occasion_need to be applied to the licens-

ing of educational stations"40

The FCC also explained that future decisions would continue to be handled

on a case-by-case basis, with consideration given to the performance of

the stations in question and the quality of competing applications. Sta Ions

should not be u ed to "simply mirror" the programming 'of another station, even

if such programming is being presented at different hours.

From an historical standpoint, it is interesting to note that the Com-

mission suggested "time haring" as a means of satisfying access concerns

at the local level. The time sharing concept had been introduced during hear-

ings prior to the 1952 "Sixth Report and Order" as a possible alternative to

the reservation ofnoncommercial educational channels. In the fall of 1957,

Metropolitan Pittsburgh Educational Television rejected a proposal to operate

Channel 16 on a time sharing basis with Telecasting incorporated, licensee of

former WENS, Channel 16. Now, nearly twenty-five years after its introduction ,

by commercial interests as a solution Lc* the needs of edvational institutions,

time sharing has been suggested as a possible avenue for satisfying the concerns

of ethnic and other minority groups wishing access to public broadcasting.

Ltions_tly_Citizen_ Groups

On the same day the Lansman-Milam petition was received at the FCC (Decem-

ber 5, 1974 ), Frank Lloyd, legal counsel for the St. .touis Broadcast Coalition,

completed a "Petition to Deny License Application" of the.S.t.-Louis Educatlonal :-

Television Commission (ETC). ETC, licensee of KETC-TV,. Channel 9, St . Louis

Missouri, had previously applied for an-existing nonCoMmercial,,teTevision

-location, Channel 40. The petition argued that ETC-had:*iled

in an attempt to block a separatejocal-communityArOup0ouble,.nelikCorpora_

tion, from receiving a favorable ruling on its bia4pplication-for Channel .40.
. _



- 17 -

Central to statements against ETC were concerns that St Louis might be

the next community in line for a public television monopoly.

Hence, independent of the important multiple ownership petition, St.

Louis Broadcast Coalition raised many of the issues addressed by Lansman

and Milam. Todavmore than two years later, the duopoly question is still

alive in St. Louis, and Double Helix continues its fight for a noncommercial

channel
41

.

In July of 1975, the Pittsburgh chapter of the NAACP filed a petition

to deny the license renewal of WQEX, Channel 16. NAACP objected to the limited

broadcast schedule which consisted solely of in-school programs (9:00 A.M. to

3:00 P.M. Monday through Friday). Citing many of the problems with duopoly

stations discussed earlier, NAACP requested that the Commission affirmatively

call for new applicants for the license of WQEX, with preference to be given

to minority or other community groups. The FCC denied the petition on April 9.

1976, primarily on the grounds that NAACP completed its filing after the dead-

line for Pennsylvania stations (July 1, 1975), However, in reviewing the most

recent license renewal application for WQEX, one can readily conclude that the

NAACP's petition contributed,at least in part, to a greatly expanded broadcast

schedule which was initiated in the autumn of 1975.

Within days of the FCC's denial of the NAACP petition, two San Francisco

community groups, Community Coalition for Media Change (CCMC) and Optic Nerve,

filed separate petitions requesting the FCC to reconsider an earlier decision

to allow KQED, Inc an extension of time in which to reactivate KQEC, Channel

32, which had been off-the-air since September 2, 1972. Both CCMC and Optic

Nerve also demanded that the licensee meet an affirmative Obligation in making

time sharing arrangements with local entities desiring access The FCC denied

the'petitionsof the ,tw0- §roops pri',September-8i-.1976,'ahd4tAh6;--time.ot this ,
.



- 18 -

writing, KQED, Inc. was w .
king against a January 2. 1977 deadline to

reactivate KQEC.

Perhaps the first major test of the duopoly exemption since the Lansman-

Milam petition is under study by FCC staff lawyers. Community-Owned Research

and Developmen Inc. (CORD), a Black-owned and operated firm in Jacksonville,

Florida, has filed comments in response to a petition for proposed rulemaking

by Community Television, Inc., licensee of WJCT-TV, Channel 7, Jacksonville.

Community Television, Inc. has requested a change in the Table of Assignments

which would substitute Channel 30 for presently vacant Channel 59. Assuming

that Community Television plans to apply for Channel 30 at a later date,

CORD opposes the petition on the grounds that Community Television, as an

existing licensee in Jacksonville, should not be considered qualified to apply

for a second Jacksonville station, and hence denied the shift in assignments.
42

As stated in reply comments, "CORD believes that the legal and policy arguments

advanced herein against the creation of a new public, broadcasting duopoly in its

community provides good cause for denial of this petition."43 Should the FCC

agreemith CORD, it could mark the end of new public broadcasting duopolies.

Conclusions_

In spite of the wide range of arguments for and against public broadcast-

ing's exemption from the duopoly rule, both advocates and critics agree on.the

principle of-program diversity and freedom of expression. The.conflict arises

from differing viewpoints as to how this diversity shOuld.be achieved.

Public broadcasters contend thitmultiple ownership-contributes tothe
.

economic stability necessary to enceurage multiple public televiSion or radio-
-.

voices within a single community. The realities of competing fund-raising ef_

forts and the savings resulting from shared facilities and personnel are strong,
_ ,



- 19 -

arguments for public stations which face severe financial problems on a

day to day basis. NAEB, PBS and CPB have lobbied convincingly that the

second public television stations in Pittsburgh, Philadelphia, Boston,

Chicago and San Francisco would not have been possible without the success-

ful efforts of their older "sister" stations. Like their critics, public

broadcasters are not totally pleased with the performance of most second

channels. As explained by Daniel Toohey, "If you asked each of the present

dual channel licensees if they were content with their present uses of the

second channel, they would undoubtedly say no, but that their planned im-

provements take time and money. Clearly they may not demand eternal patience

of their communities, but there are sound economic reasons for allowing a com-

munity to grow into full use of its second ETV channel.
fi44

Critics of the duopoly exemption can build a solid case that multiple

ownership has not led to diversity of services and increased access in at

least several of the communities already cited. They do not suggest that ex-

isting public broadcast licensees are consciously working against the principles

f diversity by acquiring a second channel in the same community, but that this

is the inevitable effect. Using public broadcasters own economic arguments,

citizen groups claim that the very fact that most staffs need to be so strongly..

committed to keeping their "primary" stations on the air,- the "siStee_statiOnS:,

fail to receive the creative energies.which they deserve. If other. sourceS 01

fundino could be found, local convnunity groups or consortia might be better

motivated to give full attention .to-these second .channels Critics reason that

competition should be as-healthy an incen

to the commercial marketplace.

The FCC has decided, at least for t

-=



-20-

should continue to receive preferential treatment through the duopoly exemp-

tion. But unli e the supportive environment in which the original ruling

was made, today's public broadcaster faces a far more critical viewing and

listening audience. tizens who are dissatisfied with a station program-

ming performance are much better prepared to exercise their rights by taking

an active role in the licensing process. Whether the duopoly exemption con-

stitutes an inequity within the Commission's rules and regulations will remain

a topic for legal debate. More importantly is the growing awareness that public

broadcasters, like their commercial counterparts- should be held accountable

for their actions. The FCC has stated that public broadcast duopolies will

continue to be handled on an ad-hoc basis, with consideration being given to

the performance of the stations involved and the quality'of all competing ap-

plications. If, as claimed, the duopoly exemption is vital to the future develop-

ment of public telecommunications, the time for exploring the maximum use of

existing second channels is now.

22



FOOTNOTES

1. "FCC Denies Lansman-Milam Pe_. 'on on Religious Broadcasting,'

FCC Report No. 13485, August 1, 1975, p. 1.

2. Public Law 632, 69th Congress, February.23, 1927. Reprinted in

Frank J. Kahn (ed.), Documents of American Broadcasting. (New York:

Appleton-Century-Craf-E7757Z), p. 43.

3. Public Law 416, 73d Congress, June 19, 1934. Reprinted in Kahn, 1:1- 77.

4. Kahn, p. 78.

5. At the time the Commission initiated its investigation, nearly one-

half of the commercial broadcasting business in the United States

was controlled by the four national networks (CBS, NBC Red and Blue,

Mutual). See Kahn, p. 489.

6. National Broadcasting Co., Inc. et al. v. United States et al.

319 U. S. 190, May 10, 1943. Reprinted in Kahn, --pr418-5--5T57--

7. Paul W. Cherington, Leon V. Hirsch, and Robert Brandwein (eds.),

Television Station OwnershiE: A Case St of Federal Agency 132alliA7

YOr:k:-Hastino#-HouSe, 197fl, p.

8. Genesee Radio Corporation, Federal Comminications Commission Rsports,

Volume 5 (1938), pp. 186-87. Cited in Robert R. Smith, "Duopoly and

ETV," NAEB Journal, Vol. 25, No. 3 (May-June 1966), pp. 41-42.

9. 5 Federal Register 2384, (1940). (FCC Rule 3-228)

10. 6 Federal Register 2284, (1941). (FCC Rule 4.226)

11. 9 Feder'al Reiister 5442, (1944).

12. 8 Federal Fg]ter 16065, (1943). A detailed discussion of these rules

can.be found in Herbert H. Howard, "Multiple Broadcast Ownership: Regu-

latory HisTEITiTTederal -Communications Bar Journal 27 (1974), pp 1-70.-

"Report and Order," Docket No. 8967, 18 FCC 288 (1953), Cited in

Howard, pp. 12-13.

14. "Report and Order," Docket No. 10822, 43 FCC 2797 (1954). Cited in

Howard, p, 15.

15. "Notice of Proposed Rulemaking," 33 Federal_ Register 5315, (1968

16. "First Report and Order in the Matter of Amendment of Sections

73.35, 73.240 and 73.636 of the Commission Rules Relating:to Mul iple

Ownership of Standard, FM and Televisidn:BrOadc-attStationt-;"---

Docket No. 18110, 25 March 1970, 22 FCC 2d-306.



17. "Memorandum Opinion and Order," 26 February 1971, 28 FCC 2d 662.

8. "Comments of National Citizens Committee for Broadcasting," RM-2493,

17 March 1975, p. 15.

19. "Report and Order," Docket 8967, 18 FCC 288 (1953) 297.

20. 18 FCC 288.

21. Paul A. Walker, "The Time to Act Is Now, in Carroll v. Newsom (ed.

A Television Polic for Education. (Washington, D. .: American Council

5n-aucati&I, T952J, P. 31.

22. State of Wisconsin - State Radio Council 16 FCC 459 (1952).

23. Voice of Dixie, Inc., 11 R. R. 309 (1954).

24. Ponce de Leon Broadcastin , Co*, loc., 15 R. R. 3 (1957).

25. A complete summary of the proceedings which led up to the granting of

the first "sister" television station is Provided in Robert K. Avery,

"A Case.Study of the Development of Programming at Educational Television

Station WQEX from 1958 to 1966,". Unpublished masters thesis, Pennsylvania

State University (September 1966).

26. Ibid. p. 134

27. Ibid. p. 145.

28. Comments filed in Exhibit 7, Section IV by. Central Virginia Educational

Television Corporation, November 18, 1965.

29. Letter from BAETA to Ben F. Waple, Secretary, FCC,

30. Ibid.

August 18, 1972.

31. Albert H. Kramer and Jerrold Oppenheim, p2ljaWfthout Principle:

A §pAz. of the. Federal Communications Commission. _Washingtoli, D.C.:

Citiiens Communications CenterTlIWTY;

32. Ibid. p. 59

33. Natan Katzman, Public Television Program Content: 1974. Washington,

D. C.: Corporation for Public Broadcasting, 1975).

34. Ibid. p. 133.

35. Ibid. p. 131.

36. "Comments of National Citizens Committee for Broadcasting," RM-2493,

March 17, 1975, p. 40

37. "Comnents of the National Association of Educational roadcasters,

RM-2493, undated,-p. 5.



"Comments of the Corporation for Public Broadcasting," RM-2493,

March 31, 1975, p. 5

39. Letter from PBS, prepared by Norman M. Sine Esquire, to Vincent J.

Mullins, Secretary, FCC, April 15, 1975.

40. "Memorandum Opinion and Order," RM-2493, Re: Multiple Ownership of

Noncommercial Educational Radio and Television Stations in the Same

Market, FCC 75-946, August 13, 1975, at para. 17.

41. Under consideration at the Commission is a request by Double Helix

to assign an additional educational allocation, Channel 46, to the_

St. Louis market. See "Notice of Proposed Rule Making and Memorandum

Opinion and Order." Docket No. 20902, released September 8, 1976.

42. Letter from Frank W. Lloyd, Counsel for CORD, to Vincent Mullins,

Secretary, FCC, July 12, 1976. See also Karen S. Frank, "FCC Filing

Raises Duopoly Issue Anew," CPB Re ort, VII:29 (September 13, 1976),

p. 2.

43. "Reply Comments of Community-Owned Research and Development, Inc.,

Docket No. 20791, RM-2501, July 20, 1976, pp. 1-2.

44. Daniel W. Toohey, "To the Editor: The Lloyd Column," Public_ T leco- uni-

cations Review, Vol. 3, No. 5 (September-October 19757T-


